INFRAESTRUCTURES

Andorra vol tenir un paper més important en la gestió de l'aeroport de la Seu

El govern andorrà veu la infraestructura com una "palanca" per captar turisme i inversions al país
Aeroport de la Seu bis
photo_camera Imatge de l'Aeroport de la Seu/gencat.cat

El govern d'Andorra vol tenir "un rol de decisions estratègiques en el model de gestió i en l'orientació de les possibilitats de la infraestructura" de l'aeroport de la Seu, és a dir, un paper més rellevant. Així li ho van transmetre inicialment a l'executiu català, després que el conveni signat hagi arribat a la seva fi, tot i que encara no se n'ha pogut parlar perquè la crisi sanitària de la covid-19 ha impedit que se celebrés la reunió on s'havia de tractar aquesta qüestió. Així ho ha posat en relleu aquest dimarts el ministre andorrà de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, que ha reiterat que aquest aeroport, i més ara amb el sistema d'aproximació instrumental amb GPS, pot ser una "palanca" per captar turistes i inversors.

Tot i que Gallardo ha reconegut que els hagués agradat que aquesta certificació hagués arribat en altre moment, ha remarcat el paper que pot tenir aquesta infraestructura per rellançar l'economia, un cop es reprengui l'activitat. En aquest sentit, ha destacar que aleshores el país no només haurà de 'vendre' els seus atractius turístics, sinó també la gestió sanitària que s'ha fet en relació a la crisi del coronavirus, cosa que, ha emfasitzat, "dona moltes garanties."

Aeroport de la Seu tris

El titular d'Economia ha destacat que ara caldrà decidir, també, si el govern del Principat vol tenir "un paper més passiu" i es deixa que siguin els privats els que liderin la comercialització d'aquest aeroport o bé si es té un rol actiu i, per tant, l'estat s'implica, amb la qual cosa caldria analitzar incentius fiscals i econòmics a les companyes aèries. Així, ha explicat que un dels models pels quals es podria optar seria el d'operar vols xàrters que en caps de setmana fessin arribar turistes de mercats ja existents, com Madrid, i també explorar-ne de nous.

Un altre model "complementari" per a l'executiu andorrà seria que operessin vols amb periodicitat en dies feiners a través d'una o més companyies, la qual cosa obriria també la porta a altres tipus de viatgers i no només turístics. Gallardo ha recordat que en aquesta legislatura s'havia mantingut uns primers contactes amb empreses del sector, però que van ser molt "superficials" ja que s'estava a l'espera de la certificació del GPS. En aquest sentit, ha manifestat que hi ha interès, tot i que ha manifestat que es fa difícil predir un "horitzó" en el qual es farien aquestes operacions.

El ministre andorrà ha detallat que gràcies a aquest sistema GPS es passa d'una probabilitat d'aproximació per part dels avions del 70% al 95%, ja que es permetrà que puguin superar la barrera dels núvols i arribar a un 4.750 peus a través del GPS. També ha manifestat que podran operar vols d'entre 19 i 74 persones amb certes limitacions i que es podria arribar a radis de vols fins a Amsterdam i Frankfurt.

Finalment, ha recordat que a través del conveni que Andorra va signar el 2015 amb la Generalitat i Aeroports de Catalunya l'aportació anual que fa el Principat és de 300.000 euros més una variable en funció dels turistes que no ha estat mai massa elevada i no ha avançat si un canvi de rol pot suposar més inversió. També ha reiterat, com ho va fer el ministre portaveu, Eric Jover, la setmana passada que la infraestructura de la Seu no "limita" el projecte que la Cambra de Comerç estudia a Grau Roig.