TURISME, NEU I MUNTANYA

Arrenca a Andorra el 10è Congrés Mundial de Turisme de neu i de muntanya

La 10a edició del Congrés Mundial de Turisme de neu i muntanya supera els 400 assistents. Una trentena de ponents internacionals debatran durant dos dies sobre l’ ‘hospitalitat’ en destinacions de muntanya

Congrés de turisme de neu i muntanya
photo_camera Congrés Mundial de turisme de neu i muntanya a Andorra

El Centre de Congressos d’Andorra la Vella ha estat l’escenari escollit per acollir els més de 400 assistents de la desena edició del Congrés Mundial de Turisme de neu i muntanya que, aquest any, se celebra sota el títol ‘Configurant el futur de l’hospitalitat en destinacions de muntanya’. Més d’una trentena de ponents internacionals participaran durant dos dies en sis taules rodones en què s’abordaran temes com el reposicionament dels allotjaments turístics, els reptes de la hospitalitat, l’impacte de les noves plataformes de serveis turístics, la intel·ligència artificial o la formació i la capacitació com elements clau per assolir l’èxit d’un destí, entre molts d’altres.  

Andorra, un exemple mundial en turisme de muntanya

Antoni Martí, Cap de Govern d'Andorra, ha incidit en la capacitat del país per convertir les seves limitacions en oportunitats unint innovació i tradició i ha apuntat que el resultat d'aquesta reinvenció ha situat a Andorra un punt per damunt (8%) de la mitjana mundial del creixement del sector (7%) el 2017. Zurab Pololikashvili, Secretari General de la OMT, ha qualificat a Andorra com la capital del turisme de muntanya i ha afegit que és un gran exemple mundial com a país expert en el sector. “És un honor acollir aquesta desena edició del Congrés perquè és un esdeveniment que va néixer en la nostra parròquia, ara fa vint anys”, ha assenyalat Trini Marín.


Els reptes de futur del sector

Dimitrios Buhalis, Director de TourismLab Universitat de Bournemouth, ha donat un discurs principal centrat en la importància del big data a l'hora de crear experiències per a un client cada vegada més exigent, “el nou client vol interactuar, explorar la destinació i busca vivències autèntiques”. Per oferir-li el que demana, els proveïdors han de “co-crear amb ell, participant activament en aquest procés”.

La primera taula rodona, moderada per Esencan Terzibasoglu, assessora de gestió de destinacions i qualitat de la OMT, ha comptat amb la intervenció de Francesc Camp, Ministre de Turisme d'Andorra, George Tziallas, Secretari General de política turística i desenvolupament del Ministeri de Turisme de Grècia, Ryoko Okada, Directora de Relacions Internacionals en la divisió d'assumptes internacionals del Ministeri de Territori, Infraestructura, Transport i Turisme del Japó i Elvira Misheva, del departament de cooperació internacional i inversions en turisme del Ministeri de Turisme de Bulgària. Les intervencions han apuntat alguns dels reptes de futur del sector. A l'existència d'un client més exigent, se sumen la nova perspectiva en la indústria de l'allotjament, els desafiaments de les plataformes innovadores o la importància, cada vegada major, de la digitalització.

Xifres rècord de turistes i hotels obsolets

La importància de reinventar-se per captar aquest nou client més exigent ha estat l'eix sobre el qual s'ha desenvolupat la primera sessió del congrés, dedicada a les oportunitats i reptes de l'hospitalitat en les destinacions de muntanya, que ha comptat amb la participació d'Albert Grau, Director Soci de MAGMA Hospitality Consulting, Fiona Pià, arquitecta i sòcia del designlab-architecture de Geneva, Suïssa i Valeri Chekheria, Director General d’Adjara Group Hospitality de Geòrgia.

Albert Grau, Director Soci de MAGMA Hospitality Consulting ha posat l'accent en la necessitat de renovar l'oferta perquè “el sector està sortint de la crisi amb xifres de turistes rècord però tenim una planta hotelera obsoleta”. Melià, Riu o Barceló, han estat algunes de les cadenes hoteleres que ha volgut assenyalar com a casos d'èxit en aquesta obligada reinvenció. Fiona Pià ha exposat el cas d’ Andermatt Swiss Alps i Montagne Alternative com a exemples a seguir a l'hora d'engegar aquesta reinvenció a les muntanyes exposant algunes de les noves estratègies de desenvolupament sostenible en terrenys muntanyencs. Finalment, Valeri Chekheria, Director General d’ Adjara Group Hospitality de Geòrgia, ha centrat la seva intervenció en el cas de Rooms Hotel Kazbegi com una referència d’hostaleria de muntanya a la regió.

Congrés de neu i muntanya

El Congrés mundial de turisme de neu i de muntanya és una iniciativa dels set comuns i del Govern d’Andorra, juntament amb l’Organització Mundial de Turisme, amb la voluntat de constituir un fòrum de debat permanent sobre el desenvolupament i la sostenibilitat del turisme en zones de muntanya. Té una periodicitat biennal i l’organitzen els comuns de manera rotatòria.

Página web del Congrés: Congrés Mundial sobre Turismo de Nieve y de Montaña