21.05.2018 |
Viure als Pirineus

FORMACIÓ

Uns estudiants de la Seu opten als Premis Ecoinnovació Educativa de la Fundació Endesa

A Catalunya s’han presentat a la convocatòria cinc projectes innovadors i compromesos amb la natura i el medi ambient elaborats per estudiants de secundària, batxillerat i formació professional. El projecte presentat pels estudiants de la Seu d'Urgell es diu "Flying" i  és una aplicació mòbil dissenyada per un grup d’estudiants de secundària que tenen com a objectiu donar a conèixer les característiques principals de 15 espècies d’au típiques de la ciutat, L’aplicació està en quatre idiomes

Els impulsors del projecte "Flying" (IES La Valira)
Els impulsors del projecte "Flying" (IES La Valira)
Uns estudiants de la Seu opten als Premis Ecoinnovació Educativa de la Fundació Endesa

Un hort ecològic o una aplicació per calcular la petjada de CO2 dels elements TIC de l’escola són dos dels cinc projectes d’instituts catalans que opten als premis Ecoinnovació Educativa de la Fundació Endesa. El certamen, organitzat en col·laboració amb la Fundació Europa Sociedad y Educación, ha comptat, en aquesta segona edició, amb la participació de 194 projectes de tot l’estat espanyol. L’objectiu de la iniciativa, dirigida a estudiants de secundària, batxillerat i formació professional de grau mitjà, és fomentar la cultura ecològica i despertar l’interès social per al medi ambient a través de projectes educatius emprenedors.

Enguany s’han presentat al concurs cinc instituts catalans. Els cinc treballs opten a les tres categories del concurs: investigació innovadora sobre un problema mediambiental, emprenedoria que detecti la causa d’algun deteriorament a l’entorn i promogui solucions; i iniciativa de cooperació solidària per a aportar solucions per al medi.

Aquests són els treballs presentats:

  • Càlcul de la petjada de CO2 en els elements TIC de l’escola, Tarragona. Els protagonistes d’aquest projecte han dissenyat una aplicació mòbil per comptabilitzar les emissions de CO2 que generen els dispositius tecnològics del centre així com la despesa energètica que suposen. El treball, a més, inclou una proposta i posada en pràctica del mode de compensar aquestes emissions a través de la col·laboració d’una empresa dedicada a la compra de CO2. 

 

  • Amb un objectiu verd, la brossa ja no es perd, Falset. Aquesta iniciativa proposa reciclar i reutilitzar els residus i altres elements de rebuig que es generen en el centre com plàstic, vidre o matèria orgànica. Per fer-ho possible, els estudiants han fet, prèviament, un inventari de les instal·lacions i de les possibilitats que ofereix el seu propi centre com a espai per a posar-ho en pràctica.

 

  • Flying, la Seu d’Urgell. Flying és una aplicació mòbil dissenyada per un grup d’estudiants de secundària que tenen com a objectiu donar a conèixer les característiques principals de 15 espècies d’au típiques de la ciutat, L’aplicació està en quatre idiomes. El projecte ha comportat un treball transversal en el qual s’han tractat competències curriculars d’àrees com la informàtica, la ciència o el disseny.

 

  • Horatlitza’t Norfeu, Roses. Amb la col·laboració de la llar de jubilats del municipi, des de l’institut s’ha dut a terme un projecte conjunt d’hort ecològic en les instal·lacions del propi centre educatiu. A través d’aquesta iniciativa, joves i grans comparteixen coneixements tècnics d’agricultura tradicional i tecnologia innovadora en el que defineixen com a “intercanvi intergeneracional”.

 

  • Les tovalloletes humides, Barcelona. Un grup d’estudiants de batxillerat ha dut a terme un experiment per comprovar si, tal i com denuncia l’OCU, les tovalloletes que es venen com a biodegradables en realitat no ho són. Per a posar-ho a prova, durant dos mesos han sotmès tovalloletes i altres materials similars a diferents condicions i han anat prenent nota de l’evolució d’aquesta experimentació per arribar a una conclusió pròpia.

Tal i com està previst a les bases del concurs, els treballs presentats estan ara en un procés d’avaluació que fa especial èmfasi en els criteris d’innovació, originalitat, qualitat, cooperació i desenvolupament de valors mediambientals entre els alumnes. El proper mes de juny es coneixerà la decisió del jurat i els projectes guanyadors seran difosos a escala nacional en una cerimònia d’entrega de guardons.

Tota la informació del concurs està recollida a  la pàgina web ecoinnovacion.fundacionendesa.org.

Amb la segona edició dels premis a la Ecoinnovació Educativa, la Fundació Endesa renova el seu compromís amb el mediambient i l’educació i demostra la seva ferma aposta per a difondre bones pràctiques en matèria de responsabilitat, eficiència energètica i compromís mediambiental. El seu objectiu és cobrir les mancances de coneixement entre els més joves en aquesta matèria que es van posar de manifest a l’estudi “Ecobaròmetre Fundació Endesa. Cultura ecològica i educació”, publicat el 2016.

La convocatòria d’aquests premis vol motivar i potenciar les pràctiques innovadores en matèria d’energia, medi ambient i cura i preservació de l’entorn en els projectes educatius dels centres. Per això se seleccionen i s’impulsen projectes escolars d’educació ambiental que reflecteixen el compromís de professors, centres i estudiants.

En la darrera edició es van presentar un total de 143 projectes de tot l’Estat. Dels 15 finalistes, el jurat va reconèixer 7 projectes, que es van presentar durant l’acte d’entrega dels premis que es va celebrar a la seu de la Fundació Endesa a Madrid.

Sobre la Fundació Endesa

La Fundació Endesa, presidida per Borja Prado, demostra una clara vocació de desenvolupament social a través dels seus projectes educatius, la formació per promoure l’ocupació, el compromís amb el medi ambient i les iniciatives culturals.

Impulsa projectes de caràcter educatiu a través d’iniciatives que transformin i innovin l’educació en tots els nivells i promou l’excel·lència acadèmica en l’àmbit universitari d’ajuts, beques i càtedres.

La Fundació Endesa desenvolupa, també, projectes de formació per promoure l’ocupació, amb iniciatives de promoció al talent, destinades a les persones amb risc d’exclusió social, joves emprenedors amb pocs recursos i professionals de més de 50 anys.

Promou iniciatives mediambientals vinculades amb l’educació en cultura ecològica i la promoció de l’eficiència energètica, i aposta per projectes de reducció de l’impacte mediambiental en zones industrials.  

Finalment, la Fundació impulsa la il·luminació d’edificis emblemàtics i béns del patrimoni historicoartístic i la recuperació i conservació de l’art i la cultura.

Per a més informació: http://www.fundacionendesa.org/

Comentarios