TRANSPORTS I MOBILITAT

El transport a la demanda de l'Alt Urgell creix un 10% en cinc anys i arriba als deu mil usuaris

El servei ha tancat el 2017 amb 9.701 usuaris, xifra que representa un 10 per cent més que fa 5 anys. Compta actualment amb 17 línies gestionades pel Consell Comarcal, la majoria operades amb vehicles o furgonetes

Transport a la demanda Alt Urgell
photo_camera El transport a la demanda recollint tres persones a Aristot/Albert Lijarcio

El servei de transport a la demanda que gestiona el Consell Comarcal de l'Alt Urgell ha tancat el 2017 amb 9.701 usuaris, xifra que representa un 10 per cent més que fa 5 anys, quan eren 8.723. Un dels motius d'aquest creixement és la posada en marxa del Bus Blanc cap a l'estació d'esquí de Sant Joan de l'Erm durant la passada temporada d'hivern i, l'altre, l'envelliment d'una part dels habitants que viuen en petits nuclis de població. Actualment hi operen 17 línies i en bona part dels casos la ruta es fa dos cops per setmana amb un preu per trajecte d'1,20 euros, sent l'ens comarcal el que assumeix la diferència del seu cost.

La ruta de transport a la demanda que uneix Els Arenys i altres nuclis de població com ara el d'Aristot, pertanyents al terme municipal del Pont de Bar (Alt Urgell), amb la Seu d'Urgell ha estat la que més ha crescut en els darrers anys i ha passat dels 271 usuaris al 2013, als 511 de l'any passat. Una xifra que representa gairebé el doble en cinc anys de diferència i que té encara més importància si es té en compte que la població a la que dóna servei és de 70 persones, repartides pels diferents pobles que conformen els seus 62,2 quilòmetres de recorregut. Cada dimarts, el Miguel Martinez, és l'encarregat de fer la línia amb un vehicle de cinc places i passa a recollir a les persones que ho han demanat la tarda abans.

"És un servei que els usuaris saben que el tenen fix i ells confien en nosaltres" destaca Miguel Martínez, que diu que molts l'utilitzen habitualment, ara un cop a la setmana i dos a l'estiu, quan també opera els divendres. En aquest sentit, explica que només en cas que hi hagi molta neu o gel a la calçada es suspèn la ruta i que "és un plaer" fer-la per les complicitats que s'estableixen entre ell i els viatgers, que en fan ús per anar a comprar al mercat o acudir a una visita al metge, entre d'altres.

Una de les persones que utilitza aquest mitjà de transport per anar cada setmana a la Seu d'Urgell és la Montserrat Besolí, que farà 80 anys i des de sempre ha viscut a Aristot. Considera que sense el servei "el poble ja s'hauria perdut" per la impossibilitat que tenen els seus habitants de desplaçar-se, amb la qual cosa es mostra satisfeta amb el seu funcionament. En aquest sentit, el president del Consell Comarcal de l'Alt Urgell, Jesús Fierro, diu que una part del creixement d'usuaris d'aquestes rutes s'explica pel fet que "la gent que viu en els pobles més allunyats són gent que es va fent gran" i per tant, afegeix, cada cop més requereixen d'aquest tipus de serveis.

Fomentar el benestar social entre les persones que tenen un accés més difícil als serveis que hi ha a les capitals de comarca o municipis amb més habitants és l'objectiu principal del transport a la demanda, que a l'Alt Urgell es va posar en marxa l'any 1994 i que ha anat adaptant-se a les necessitats dels seus usuaris. Un servei que, segons Fierro, és hereu de les rutes "lleteres" que fa més de mig segle feien arribar aquest producte pels municipis de la zona de Josa i Tuixén (Alt Urgell) i Lles de Cerdanya (Cerdanya).

La majoria de les 17 línies de transport a la demanda que gestiona el Consell Comarcal de l'Alt Urgell es fan amb vehicles o furgonetes que compten amb d'entre 5 i 9 places. Donen servei a un àmbit de població que va en alguns casos des de menys de mig centenar de persones fins a poc més de 300, deixant de banda rutes com ara la que va fins a Sort, el Bus Blanc de la Seu d'Urgell cap a les pistes d'esquí de Sant Joan de l'Erm o el servei entre Oliana i Coll de Nargó, que forma part d'una línia regular que opera la companyia Alsa, entre d'altres.