09:54h. Dijous, 17 d'Agost de 2017

El Jussà i el Sobirà s'uneixen per reclamar l'execució del projecte existent de la carretera de Comiols

Es tracta de la principal via d'entrada als Pallars i l'obra suposaria guanyar en seguretat, comoditat i temps

Imatge del cap de Comiols on es veu el rètol de Pallars Jussà.
Imatge del cap de Comiols on es veu el rètol de Pallars Jussà.

Els presidents dels Consells Comarcals del Pallars Jussà, Constante Aranda, i del Pallars Sobirà, Carles Isús, s'han unit per reclamar millores per la carretera de Comiols, principal via d'entrada als Pallars. Els dos presidents reclamen l'execució del projecte ja existent que contempla la construcció de 5 túnels i 5 viaductes curts. Amb aquestes infraestructures es guanyaria 10 minuts de temps però el més important són els guanys en seguretat i comoditat. Aranda ha explicat que hi ha sobre la taula un projecte que es pot executar de manera immediata i ha demanat al Govern que el doti de pressupost per poder-lo dur a terme. Isús ha insistit en el fet que es tracta del projecte més realista que hi ha i que qualsevol altra proposta retardaria uns 5 anys l'inici de les obres.

Aranda ha explicat que les comarques del Pallars Sobirà i Pallars Jussà arrosseguen un dèficit històric d'infraestructures que fa que siguin menys competitiuves que altres zones, per aquest motiu han decidit unir esforços i reclamar de manera conjunta la millora del tram de Comiols.

foto_3211272

El president del Sobirà ha insistit que es tracta d'un projecte que compta amb el consens del territori i ha recordat que data del 2009. Isús ha dit que la gent del territori ja no ''vol'' esperar més i que per això reclamen dotació pressupostària per poder iniciar les obres. El cost de l'obra està valorat en 106,3 MEUR.

L'opció per la qual aposten els presidents del Jussà i el Sobirà és la que planteja un recorregut de 29,4 km i inclou cinc túnels (amb una longitud conjunta d'1,4 km) i cinc viaductes (1,5 km en total). El projecte preveu la via de dos carrils, però en tindria un tercer per a avançaments en 13,9 km del recorregut total.

La zona per on passa la carretera té un terreny geològicament molt complicat i de molta inestabilitat, motiu pel qual el projecte aposta per fer-hi 5 petits túnels en lloc del túnel reclamat.

Els presidents reclamen millorar l'eix Artesa de Segre-Isona, format per les carreteres L-512 i C-1412b, i que passa pel coll de Comiols, en un traçat que inclou cinc túnels i cinc viaductes. El coll de Comiols és una collada situada a 1.100 m d'altitud que forma part de l'eix Diagonal del Pirineu, que connectaria posteriorment amb Tremp i la Pobla de Segur (ambdós del Pallars Jussà) i el Pont de Suert (Alta Ribagorça), i que permetria un millor accés a aquestes comarques des de l'àmbit metropolità de Barcelona.