Denuncien la dificultat de trobar maquinistes per la línia Lleida-La Pobla 

Alerten que si no es milloren les condicions laborals i salarials del personal, perilla el servei d'algun dels deu trens diaris de la nova línia

24.07.2016.POBLA DE SEGUR. INAGURACIÓN DOS TRNES DE LA LINEA LLEIDA-LA POBLA DE SEGUR
FOTO ANA MENESES
photo_camera Una imatge dels nous trens de la línea Lleida-La Pobla. Foto: Anna Meneses

CCOO ha denunciat a través d'un comunicat la precarització de la plantilla de Ferrocarrils de la Generalitat i la consegüent manca d'efectius així com les dificultats per trobar maquinistes per a la línia Lleida-La Pobla de Segur. Una de les raons és que el seu sou és 100 euros al mes inferior que el dels maquinistes de Renfe. Ara fa aproximadament un any que Ferrocarrils està operant a la línia de la Pobla, en la qual ofereix deu viatges d'anada i tornada, amb una plantilla de 23 persones, 9 d'elles maquinistes. CCOO considera que la plantilla actual és insuficient, ja que habitualment el personal de l'explotació de la línia Lleida-la Pobla ha de treballar fins a deu dies seguits sense descans i en alguns casos realitzen jornades per sobre de les vuit hores diàries. Des del sindicat avisen que "si no es milloren les condicions laborals i salarials del personal de la línia Lleida-la Pobla hi haurà dificultats serioses per trobar nous maquinistes i garantir que els que hi ha ara no se'n vagin a treballar a Renfe". També alerten que davant de les continuades ofertes de treball de l'operadora estatal, en poques setmanes hi pot haver una manca de maquinistes que faci inviable la sortida d'alguns dels deu trens que hi ha diàriament programats a la línia de Lleida-la Pobla.

"El gran volum de treball en moltes vegades va en detriment del servei òptim i de la seguretat dels passatgers, perquè és de sentit comú que algú que treballa deu dies consecutius amb jornades maratonianes, al final del període no té els reflexos com el primer dia, per més bona voluntat i professionalitat que hi posin els treballadors i treballadores de l'empresa, alerten." Actualment, aquest servei disposa d'una plantilla de 23 persones, de les quals 9 són maquinistes i la resta són personal de circulació (2 estan de baixa).

Des de CCOO expliquen que a principis d'estiu es va arribar a una situació "pràcticament insostenible" a causa de la manca de maquinistes, per la qual cosa Ferrocarrils de la Generalitat va obrir una oferta pública per cobrir una vacant de maquinista. Des del sindicat, però, consideren aquesta convocatòria "més que insuficient" per poder oferir un servei òptim a la ciutadania. Ferrocarrils, prossegueixen, ha fet dues convocatòries més en tres mesos i han resultat desertes perquè, tal com denuncia CCOO, tot i que s'hi han presentat diversos maquinistes tots han declinat l'oferta per les baixes condicions salarials i laborals. Aquestes condicions, expliquen, són les més baixes del sector amb una diferència important: un maquinista que treballi a RENFE cobra 500 euros més cada mes, i un maquinista de la mateixa empresa en cobra 400 més, mensualment. El personal que treballa a la línia de Lleida - la Pobla està equiparat al personal que treballa als cremalleres de Montserrat o de Núria. 

CCOO a finals de primavera va asseure's a negociar amb l'empresa per equiparar les condicions del personal de la línia Lleida-la Pobla amb el personal que presta serveis a les línies de rodalies de l'àrea metropolitana. "En tot moment ens vam trobar amb la negativa de l'empresa a fer cap millora", asseguren. Posteriorment, CCOO va interposar una demanda de conciliació al Tribunal Laboral de Catalunya que va acabar sense acord i, denuncien, "amb una actitud tancada per part de Ferrocarrils de la Generalitat". La resposta de l'empresa, asseguren, és que no volen negociar amb el sindicat perquè "s'allargarien les negociacions més de dos anys i és més ràpid que ho porteu a judici". CCOO ha interposat un conflicte col·lectiu perquè s'apliqui el mateix conveni que als treballadors que donen servei a l'àrea metropolitana de Barcelona. 

Per part de l'empresa, denuncien, hi ha hagut un "menysteniment tàcit cap al servei que dona la línia Lleida-la Pobla a les contrades de Lleida". Tot i formar part de l'ATM de Lleida (Autoritat Transport Metropolità de Lleida), de donar un servei periòdic de rodalies, que la feina que realitzen és idèntica que la que fan els treballadors de la xarxa de ferrocarrils, l'empresa els aplica el Conveni de muntanya de FGC que està pensat per a les pistes d'esquí i els cremalleres de Montserrat i Núria, que formen part de Ferrocarrils de la Generalitat i que res tenen a veure amb el servei que es fa a la línia de Lleida-la Pobla, recorden. "En tot moment l'empresa ens ha comunicat verbalment que per a ells aquesta línia és eminentment turística, malgrat que el 90% els viatgers utilitzen la targeta de l'ATM que seria una T-10 o una T-10/30", lamenten i recorden que aquestes targetes habitualment són utilitzades per les persones que es desplacen assíduament per les contrades de Lleida, i són residents d'aquest territori.

Ferrocarrils ho desmenteix i assegura que es respecta el marc legal en matèria laboral

En referència a aquest comunicat emès per Comissions Obreres (CCOO) referent a la precarietat del personal laboral adscrit a la línia Lleida-La Pobla, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha volgut desmentir les afirmacions que s'hi manifesten. Des de FGC asseguren que sempre i en tots els casos es respecta el marc legal d'organització del treball i de gestió de recursos humans aplicable a una empresa de serveis públics de transport.

D'altra banda, FGC ha manifestat la seva voluntat permanent del diàleg amb la representació dels treballadors cercant l'entesa social en la definició millor marc regulador de les condicions laborals tal com s'ha estat fent, asseguren, des de la posada en marxa del nou model de servei amb els nous trens.

Més a Comarques