Lles de Cerdanya

La carretera de la polèmica

La carretera LV-4036 d'accés a Lles de Cerdanya ja està llesta. Després d'uns quants mesos d'obres i de les queixes fetes per part de diversos col·lectius del Pirineu, les obres s'han executat i el nou vial ja és operatiu. Problema? Mentre uns denuncien que les obres han comportat una "destrucció innecessària i desproporcionada de l'entorn"; des de l'ajuntament, l'alcalde de Lles, Andreu Grau, demanava aquesta setmana (en declaracions al diari Regió7) que es dugui a terme la continuació de les obres en un nou tram pendent que enllaça fins a Travesseres. I després, fins a Martinet. 

image_preview
photo_camera Un moment de les obres, aquest estiu.

A mitjans d'agost des del Col·lectiu APiA-Pirineu Opinió s'alertava que les obres de la carretera de Lles provocaven un impacte ambiental desproporcionat al territori i es demanava una revisió del projecte. Aquesta reclamació es va fer arribar a les institucions locals pertinents (ajuntament de Lles de Cerdanya, Diputació de Lleida i Generalitat de Catalunya) però la sorpresa ha estat que des de l'ajuntament de Lles, el mateix alcalde s'ha manifestat favorable a l'execució de les obres i ha demanat que s'allarguin fins a completar tot el tram de carretera que uneix Lles i Travesseres.

L'alcalde de Lles ha manifestat al diari Regió7 (en un article que signa Miquel Spa) que l'eixamplament de la carretera no ha suposat cap impacte ambiental greu i va remarcar que els intel·lectuals que van signar el manifest reclamant la revisió immediata de les obres "no viuen a la vall ni han de fer els nou quilòmetres fins a Martinet cada dia". Les obres han deixat el vial amb una amplada de sis metres i cunetes transitables d'un metre d'amplada, fet que ha suposat "immensos desmunts, una pedrera i talussos d'impossible vegetació", segons l'APiA. 

Sens dubte, punts de vista molt diferents que han encès un fort debat al territori i que ha posat de manifest la defensa de diferents interessos i diversos punts de vista sobre el desenvolupament local.

Unes obres molt esperades

Els treballs s'han desenvolupat en el tram que va del punt quilomètric 7,2 al 9,1, han suposat la millora del traçat i les condicions geomètriques, així com l’eixamplament de la carretera existent. L’obra ha suposat una inversió per part de la Diputació de Lleida d’1.104.473 euros. A banda de la remodelació del ferm, el projecte es completarà amb la senyalització i abalisament de la carretera, incloses les noves fites de delimitació de calçada, a la vista de l’altitud que presenta la zona, que supera la cota de 1.450 metres sobre el nivell del mar.

La millora d'aquesta carretera era una demanda històrica dels veïns i empresaris de Lles de Cerdanya donat que aquest vial rep una important afluència de vehicles, tant durant els mesos d'estiu com també en la temporada d'esquí ja que condueix a l'estació d'esquí nòrdic del municipi.