Satisfacció a l'Alt Urgell per l'adjudicació de la construcció del túnel de Tres Ponts a la C-14

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat aquest dijous les obres de condicionament i millora de la seguretat a la carretera C-14, a Organyà, per un import de 35,4 milions d'euros. L'actuació inclou la construcció d'un nou túnel per evitar un tram del congost de Tres Ponts, a la vall del riu Segre, a l'Alt Urgell, així com també l'eixamplament de la calçada en els trams contigus. L'anunci ha estat molt ben rebut a l'Alt Urgell i l'acalde de la Seu d'Urgell i diputat, Albert Batalla, ha agraït al Govern "el fet que hagi prioritzat aquesta obra, i no d'altres, per cohesionar el territori en un moment difícil per al finançament d'infraestructures com aquesta".

Desprendiments de roques a la C-14 a l'alçada del congost dels “Tresponts”
photo_camera Un dels accidents provocat per desprendiments de roques a la C-14 a l'alçada del congost dels “Tresponts”.

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat aquest dijous les obres de condicionament i millora de la seguretat a la carretera C-14, a Organyà, per un import de 35,4 milions d'euros. L'actuació inclou la construcció d'un nou túnel per evitar un tram del congost de Tres Ponts, a la vall del riu Segre, a l'Alt Urgell, així com també l'eixamplament de la calçada en els trams contigus. Està previst que les obres s'iniciïn a la tardor d'aquest any, amb un termini d'execució de 36 mesos. Segons Territori i Sostenibilitat, l'actuació permetrà enfortir la cohesió territorial del país, millorar la permeabilitat amb l'Alt Pirineu i la seguretat d'aquesta carretera.

L'actuació abasta un tram de prop de 3 quilòmetres, entre la sortida del nucli d'Organyà i el túnel existent del Montant del Tost, just abans de la intersecció amb la carretera LV-4001. La calçada s'ampliarà fins als 10 metres d'amplada, amb dos carrils, un per sentit, de 3,5 metres i vorals d'1,5 metres, per millorar la seguretat en tot aquest tram.

La singularitat orogràfica d'aquesta àrea fa difícil l'encaix de l'eixamplament de la plataforma. Per solucionar-ho, s'aprofitarà el costat de la via més proper al riu, i es construiran un mur d'escullera de 100 metres de longitud per 1,5 metres d'ample, i cinc trams de voladissos de 2 metres d'ample com a màxim, per allargar la secció.

A més, a uns 400 metres de l'inici del tram objecte de l'actuació, a la banda més propera a Organyà, s'eixamplarà la calçada d'un túnel existent de 51,5 metres de longitud, per adaptar-lo a la resta de la plataforma. La nova secció serà de 11,60 metres d'ample per 7,60 metres d’altura.

Un nou túnel d'1,3 quilòmetres

L'estructura principal de l'obra que aquest dijous s'ha adjudicat és un nou túnel d'1,3 quilòmetres de longitud, que es construirà per millorar el traçat de la carretera existent, i evitar el pas per un tram especialment sinuós del congost de Tres Ponts. La secció del túnel serà de 12,60 metres d'ample per 7,90 metres d'altura, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d'amplada, un per sentit, una mitjana d'1 metre, voreres d'1,05 metres i vorals d'1,25 metres. A més, es construiran dues galeries d'evacuació, de 4,10 metres d'ample i 3,80 metres d'altura, amb sortida a la carretera existent que quedarà tancada al trànsit. Així mateix, s'habilitaran sortides des del túnel a la galeria d'emergència cada 250 metres, aproximadament.

Albert Batalla subratlla que s'ha prioritzat aquesta obra

L'alcalde de la Seu i diputat al Parlament per Junts pel Sí, Albert Batalla, ha agraït al Govern "el fet que hagi prioritzat aquesta obra, i no d'altres, per cohesionar el territori en un moment difícil per al finançament d'infraestructures com aquesta". Batalla també ha valorat l'esforç fet per tots els representants polítics i veïnals de la comarca que han exposat arguments per tal de convèncer l'executiu de la necessitat d'un túnel.

Batalla creu que l'obra de Tresponts "té una clara vocació de millorar la seguretat a la columna vertebral de la comarca a l'últim tram que manca per millorar, després que anys enrere anteriors governs de la Generalitat ja van fer el túnel de Montant de Tost i tot el tram del pantà d'Oliana. L'alcalde urgellenc ha recordat que s'ha "treballat insistentment" des de diferents àmbits de la comarca perquè aquesta obra sigui una realitat.

En aquest sentit, el diputat de JxS ha subratllat, en declaracions a RàdioSeu, que "el temps dóna la raó" als anuncis que es van fer aquest hivern passat, tenint en compte que "encara fa poc temps que ens trobàvem gent que ens deia de forma incrèdula que això no seria possible, que segurament les obres no es durien a terme i que el Govern no les adjudicaria". Per això, Batalla es mostra convençut que el Govern també complirà amb el compromís d'iniciar les obres abans no finalitzi el 2017. El termini d'execució previst és de 36 mesos a partir de l'inici.