10:46h. Dijous, 21 Setembre de 2017

L’Escanyabocs i el Mercat Medieval dels Canonges obtenen un bon impacte econòmic per la Seu

Enguany, la prova esportiva obté un impacte econòmic de prop de 125.000 euros, mentre que el mercat temàtic, més d’1 milió d’euros

Rosa Badia i Albert Batalla en la presentació de l'estudi d'impacte econòmic de l'Escanyabocs i el Mercat Medieval dels Canonges
Rosa Badia i Albert Batalla en la presentació de l'estudi d'impacte econòmic de l'Escanyabocs i el Mercat Medieval dels Canonges

Aquest migdia s’ha presentat en roda de premsa els resultats dels dos estudis que s’han elaborat per conèixer l’abast de l’impacte econòmic que han obtingut aquest any 2017 dos esdeveniments que se celebren a la Seu d’Urgell, com són la prova esportiva vinculada a la natura, anomenada Escanyabocs, i el mercat temàtic i d’artesania, el Mercat Medieval dels Canonges

Segons les dades que es desprenen d’aquest estudi, ambdues activitats han aconseguit enguany un “bon impacte econòmic” pel conjunt de la capital de l’Alt Urgell. Així ho han afirmat l’alcalde de la Seu, Albert Batalla, i la responsable de l’estudi, Rosa Badia, de l’empresa The Whatsons. 

En xifres, el diner que ha mogut la desena edició de l’Escanyabocs celebrada el cap de setmana del 20 i 21 de maig ha estat de 124.738,36 euros. Pel que fa a el Mercat Medieval dels Canonges, celebrat el cap del setmana del 3 i 4 de juny, ha estat de 1.024.296,87 euros. 

En aquesta presentació sobre l’impacte econòmic d’ambdós esdeveniments, Albert Batalla ha remarcat que l’objectiu d’aquest estudi per part de l’equip de govern de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell “és posar-hi ciència a l’acció política i a la intuïció per tal millorar, potenciar i fer-los més atractius per tal de treure’n el màxim rendiment econòmic pel conjunt de la ciutat”. 

Escanyabocs 

Per conèixer l’impacte econòmic de l’Escanyabocs, prova esportiva multidisciplinar a la natura, s’han  realitzat 477 enquestes on-line vàlides als propis participants. 

L’esdeveniment, que ha mogut enguany un total de 124.738,36 euros, retornant 47,89 euros per cada euro de despesa. Del càlcul de l’impacte total també se’n deriva que s’han generat 9,83 llocs de treball equivalents a temps complert. 

Destaca també que més de 7 de cada 10 participants a l’Escanyabocs són homes. Per procedència, el 42,6% dels participants són de la província de Lleida, mentre que d’aquests més de la meitat (53,5%) són de l’Alt Urgell. Destaquen els participants procedents del Principat d’Andorra (29,6%) i  de la província de Barcelona (21,2%).   

Una altra dada de l’estudi indica que gairebé 4 de cada 10 participants assisteixen a l’Escanyabocs per primera vegada (36,3% dels participants). Respecte a les proves, ressalta que el 43,8% ha participat a la pedalada en BTT, amb prop de 350 participants. Segueix el trail running amb un 36,7% de participació. 

La despesa mitjana que realitzen els participants a l’Escanyabocs a la nostra ciutat és de 45,63 euros. Pràcticament la meitat dels esportistes realitzen algun àpat a la Seu d’Urgell. 

L’enquesta també recull que la valoració de l’Escanyabocs en comparació amb d’altres proves similars és “bona o molt bona”, obtenint una puntuació de 37 punts, índex valoratiu que indica que l’esdeveniment està proper a tenir un públic promotor. 

L’estudi també inclou un seguit d’aspectes que els enquestats consideren que cal millorar com la senyalització d’alguns trams, sobretot cruïlles i bifurcacions, poder recollir la samarreta i el dorsal uns dies abans; repartir millor la puntuació de les proves, diferenciar els corredors de les diferents proves incorporar xip al dorsal o millorar el menjar i avituallaments, entre d’altres. 

Mercat Medieval dels Canonges 

En el càlcul de l’impacte econòmic del Mercat Medieval dels Canonges s’ha pres com a referència l’assistència de 17.000 visitants. 

Aquest mercat temàtic i de productes artesans, que enguany ha celebrat la seva setzena edició, ha fet córrer 1.024.296,87 euros. Destaca que per cada euro de despesa s’ha obtingut un retorn de 44,12 euros, i la creació de 82,79 llocs de treball a temps complert. 

La procedència majoritària dels visitants al Mercat Medieval dels Canonges són de l’Alt Urgell, i bàsicament de la Seu (50,6%), seguits dels procedents de la província de Barcelona (17,1%) i, en menor mesura, del Principat d’Andorra (3,9%). 

El 22,1% del públic que ha visitat el mercat medieval ho ha fet per primera vegada, mentre que la resta ja el coneix d’edicions anteriors. Tres de cada deu persones han participat en alguna activitat o taller del programa del Mercat Medieval dels Canonges, sent els tallers infantils la proposta amb major públic (63,3%).   

Respecte als àpats, 6 de cada 10 (60,3%) han dinat o sopat en algun restaurant de la Seu d’Urgell o voltants. El 23,65 dels visitants s’han allotjat a la Seu, dels quals el 70,5% han pernoctat en cases de familiars o amics.   

La despesa mitjana que han realitzat els visitants se situa en 40,44 euros. Un 50,6% dels assistents al Mercat Medieval dels Canonges 2017 ha efectuat una despesa d’entre 20 i 50 euros. 

Respecte als comentaris i observacions fetes pels assistents enquestats hi destaca, enter d’altres, que hi hauria d’haver més parades, més animació i ambient musical, reenfocar el mercat cap a productes artesans, fer una mostra d’oficis medials i antics o habilitar més espais tancats en cas de mal temps. 

L’estudi conclou que la valoració que han fet els visitants -enquestats al carrer durant el mateix cap de setmana d’aquest esdeveniment-  és “bona”, tot i que manifesta un patró de públic passiu segons l’índex NPS, amb una puntuació de 18 punts. Aquesta dada assenyala que cal seguir treballant en la millora d’aquest esdeveniment. 

Val a dir també que l’estudi subratlla que la climatologia del Mercat Medieval dels Canonges 2017 ha estat adversa amb pluja, tant dissabte com diumenge, tenint un efecte directe tant en les valoracions del públic sobre l’esdeveniment en general, com en la xifra d’assistents.